2012. október 20., szombat

Paleolit napi menü 364. nap


Elérkeztem a táplálkozási szokásaim alakulásához. Tegnap kaptam egy megjegyzést, amire szeretnék reagálni, amúgy is ez következett volna. Kedves Judit, már az előző megjegyzésednél jeleztem, hogy benne lesz a válaszom az összegzésben. Most jött el az ideje.

Judit írta, idézem:

" A zab semmilyen formája nem paleo! Szendi Gábor első könyvében kompromisszumként megengedte, de azóta visszavonta, és teljes egészében a tiltólistára rakta.

A sajt pedig tejtermék, tehát szintén nem paleo! Az érett sajtokat még elfogadhatónak mondják a paleós szakemberek (pl. parmezán), de a paleós orvos szerint még azokat se fogyaszthatja, aki betegsége megszüntetése miatt paleózik, nem csak hobby-ból!

Továbbra is csodálkozok, hogy az éttermi kajákat paleónak minősíted! A képen látható párolt lila káposzta tuti cukorral készült, és az étel elkészítésénél étolajat is használtak, az egészen biztos. Hogy a mártás miből van, azt meg csak a szakács tudja, de ezekbe ált. raknak egy kevéske tejszínt, hogy krémesebb legyen:(

Csodálom, hogy Neked így is használ a paleózás, én sajnos nem vagyok ilyen szerencsés, pedig sokkal szigorúbban véve betartom:( "

Az étkeim  a saját utamon szerzett megtapasztalásokból és a működés tudatos megfigyeléséből alakult. Amikor belevágtam ebbe a kalandba, akkor alaposan áttanulmányoztam a tegnap már említett szakirodalmakat és akkor még a zab valóban kompromisszumként szerepelt. Az elején az átállást megkönnyítette, de akik rendszeresen olvasnak, azok láthatják, hogy jó ideje elhagytam már. Ennek oka nem az volt, hogy időközben betiltották, inkább az, hogy találtam helyette jobbat. Valaha én is mindent elhittem, amit mond a táplálkozás tudomány. Például áttérítettem a családom az imádott vajról, a margarinra, aztán vissza a vajra. Ugyanaz a tudomány magyarázta meg mindkettőt. Azóta fenntartásaim vannak az új hírek hallatán, használom a józan eszem és a tapasztalati tudásom.
A sajt viszont megmaradt, de kizárólag, amit én készítek mindenféle kemikáliát nélkülözve.
Szó sincs arról, hogy bármit is minősítenék! Az éttermi étkezésekkel valóban bekerül elenyészően kevés „tiltott” anyag, de én ezt megengedem magamnak, mert a saját jól működő utam járom, ami a paleo-ra alapoz, de semmiképp szentírásként alkalmazza azt. Teszek viszont olyan dolgokat, amiket nem hangsúlyoz a szakirodalom, például az intenzív testedzés a szabadban (ha esik, ha fúj), az ellenőrzött, vegyszermentes alapanyagok beszerzése és saját kezű előállítása (kert, sajtkészítés, a tojás, a húsárú), a heti rendszeres koplalós nap, a citromlével indított és gyümölcs reggelik, a lelki harmonizálás napi szinten (jóga, meditáció). Szerencsés vagyok? Úgy fogalmaznék inkább, hogy tudatos. A betegségeim (cukor, magas vérnyomás) -laborvizsgálatokkal alátámasztva- elmúltak, lefogytam 21 kg-ot. Gyógyszermentes lett az életem. 

Judit! Szeretnék feltenni Neked egy kérdést: - miért követsz szigorúan betartva egy olyan irányzatot, ami nem oldja meg az egészségi problémáidat?

Pénteki menü

reggeli: - limonádé, szőlő, kávé
ebéd: - zöldségleves, sült hekk
vacsora: - angolszalonna, paprika


Ebéd



2 megjegyzés:

jutkaditka írta...

Mert ez az egyetlen gyógyszermentes lehetőségem, és még mindig bízom benne, hogy javulni fog a feltételezett betegségem (autoimmun).

És azt mondta a paleós doki (dr. Tóth Csaba), hogy azért nem gyógyulnak a nyavalyáim (ekcéma, allergia, migrén), mert nem tartom be 1000 %-ig a paleót (ettem kölesgolyót, bolti mustárt, étolajban sült halat).

Szóval nem a paleót hibáztatom az eredménytelenségért, hanem saját magamat. Ezért nem eszek vendégségbe se, és éttermi kaját se, mert abba tuti van nem-paleós alapanyag.

Ha "csak" a vérnyomásommal és a cukrommal lenne problémám (ezekkel pont nincs), akkor lehet, hogy elég lenne az a félpaleó, amit Te csinálsz!

És az általad készített sajt is tehéntejből van, ami az ember számára emészthetetlen. Tehát kicsit ferdített az a kijelentés, hogy paleó szerint táplálkozol.

És aki kezdőként a blogodat "használja", azt hiheti, hogy a házi készítésű sajt oké.

Zabot tényleg nem használsz már, de az összefoglaló táblázatodban azt írtad, és ez félrevezetés!

Azt hiszem inkább nem olvasom tovább a blogodat, és akkor nem lesz több akadékoskodó megjegyzésem.

Mindenki úgy eszik, sőt, úgy él, ahogy akar, ahogy Neki jó. Csak akkor helyesen nevezze meg az életmódját. A vega se eszik házi készítésű kolbászt:)

Remélem nem bántottalak meg, és a békesség kedvéért tényleg hanyagolni fogom a blogodat!

Az eddigi jó receptjeidet (pl. prósza) köszönöm!

Judit

hangoskodo írta...

Kedve Judit! Tisztelem a döntésed. Szívből kívánom, hogy meggyógyulj!