2011. december 2., péntek

Paleolit napi menü...41. nap

Falun nőttem fel, nagy családban. Együtt élt 3 generáció. Az élet a konyhában zajlott, ott volt meleg és ott mindig volt valaki, aki figyelt rám. Többnyire a nagyanyám főzött és tanított engem. 10 éves voltam, amikor a nagyanyám keze ekcémás lett, nem szabadott vízbe nyúlnia és rám osztotta a konyhában a főszerepet. Ott ült és irányított. 1 hónapig készültek így a vacsorák. Emlékszem, hogy az utcán vártam haza a dolgozó családomat, különösen anyámat és ahogy befordult a sarkon én már boldogan kiabáltam, hogy kész a vacsora! Leírhatatlan örömpercek voltak!
 Visszagondolva azokra az időkre, ez nem kis feladat volt. Önellátó volt a családunk, mindent megtermelt, amire szükség volt. Állatokat is tartottak, volt tehenünk, disznónk  és népes baromfi udvar. Boltban csak sót, cukrot és a férfiaknak pipadohányt vásároltunk. Mindenesetre tudtuk, hogy mit eszünk és iszunk. Amióta falun vásárolok házi alapanyagokat, újra érzem a régi ízeket. Felmelegít és jó érzeteket ad:-)
Ezt a kis emlékezést a sajt készítés indította el bennem. A sajt, ami a paleóban a "megtűrt" kategória. Én beillesztem az étrendembe ilyen-olyan-amolyan hozzáadott adalékok nélkül. Megküzdök érte!:-)



Csütörtöki menü

reggeli: - naspolya
ebéd: - sült házi sajt mangó csatnival
vacsora: - sült sajt céklasalátával

Sült sajt


Hozzávalók:
5 szelet sajt
1 kk kókusz zsír
2-3 ek mangó csatni / leírása a receptek között
Elkészítése:
Teflon serpenyőben felforrósítom a kókusz zsírt, beleteszem a sajt szeleteket és mindkét oldalát pirosra sütöm. Ez a sajt nem olvad, nem folyik szét, grillezhető is.

Házi sajt


Hozzávalók:
5 l házi tej
1,5 dl 10%-os ecet, vagy szűrt citromlé
2 ek só
Elkészítése:
A tejet felforralom, beleteszem a sót és még 2 percig forralom. Hozzáöntöm az ecetet és még 2 percig forralom. Szűrőtálba teszek egy gézkendőt és beleöntöm. Összekötöm a kendőt és felakasztva csepegtetem 15-20 percig. Aztán kiöntöm egy vágódeszkára, a tetejére is teszek egyet és egy lábasban kb 2 l vizet. Ezzel préselem egy éjszakán át (12 óra). Leveszem a súlyt és bedörzsölöm sóval az oldalát és a tetejét. Így hagyom száradni 1-2 órát, aztán megfordítom és a másik felét is bedörzsölöm sóval és szárítom.
Lehet ízesíteni fűszerekkel, keverhetünk bele vágott zöld fűszereket és szárított fűszereket fantáziánk szerint. Most én a natúr változatot készítettem, mert sütéshez ezt szeretem.

Tudod ünnep lesz megint

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Hú, ez tök jó! Mekkora súlyú sajt lesz belőle? (csí vagyok) Jó volt olvasni a falusi életet. Szerintem hamarosan sokan vissza fognak térni erre, sokan kényszerből, de én azt mondom ez a válság tanít nekünk valamit: lemondást a sok fölösleges dologról, visszatérést a természetes dolgokhoz, leszakadást a központi hatalom által drágán osztott áldásokról. Egészségesebb életet, világot, családot fog ez eredményezni.

hangoskodo írta...

Így gondolom én is! Elbutítottak bennünket..de egyre többen ébredünk.
Ebből a mennyiségből kb. 70 dkg sajt lesz.

tűzkő írta...

Szia, ez a sajt recept nagyon tetszik. Meddig kell érlelni utána? Fontos, hogy a szélét bekenjük sóval?
És hol veszel gézt, amiben kicsöpögteted?
Bocs, a hülye kérdésekért. :-)

hangoskodo írta...

Szia! Hülye kérdés nincs! :-)
Ez nem érlelt sajt, a sózás után azonnal fogyasztható. kb. 2 hétig áll el, de valójában nem tudom, mert ennél tovább még nem maradt meg. A só tartósítja, ezért kell. A bababoltban vettem pelenkát, azt használom csepegtetőnek.
Kellemes Ünnepeket!
Éva