2012. április 7., szombat

Paleolit napi menü 168. nap Nagypéntek a konyhában

A keresztény egyházak Krisztus kereszthalálára emlékeznek. A nagypénteki böjt nemcsak húsmentességet jelent, ezen a napon háromszor szabad étkezni és csak egyszer jóllakni.
Mi a családommal tartjuk ezt a hagyományt.

Nagypénteki menü

reggeli: - alma
ebéd: - gyümölcsleves
Vacsora: - medvehagymás pogácsa, maradék gyümölcsleves

Gyümölcsleves böjtösen ( + a délelőtti beszerzéseim)


Hozzávalók:
10 dkg aszalt sárgabarack (házi)
pár szem dió
Elkészítése:
Minden fűszer és cukor hozzáadása nélkül, annyi vízzel, hogy éppen ellepje megfőzöm az aszalmányt. Tálaláskor megszórom dióval.

Újabb medvehagymás pogácsa (ez a ronda, de nagyon finom kategória)


Hozzávalók:
1 csokor medvehagyma
2 db tojás
1 dl zabtejszín - itt beszerezhető
8 ek darált dió
3 ek tökmagliszt - itt beszerezhető
3 ek lenmagliszt
1 ek zsír
1 kk só
Elkészítése:
Az összes alapanyagot egy tálban jól kikeverem, a végén adom hozzá az apróra metélt medvehagymát. Vizes evőkanállal papírral bélelt tepsibe szaggatom. A tetejét megkenem tojással és előmelegített sütőben sütöm.

Főzni szabad, csak enni nem! :-) Így gyöngyözve főtt nálam a sonka:


A sonkát reggel hideg vízbe áztattam. Késő délután vettem ki az áztatóból, lemostam meleg vízzel és beletettem a főzőedénybe, felöntöttem hideg vízzel és megkezdtem a főzést. Fűszereztem babérlevéllel, fokhagymával, szárított- és zöldpaprikával, egész borssal és ecettel (a 9 l-es főzőedénybe 1/2 dl ).

...és készült a Mandi-féle paleosított kávé torta







Hozzávalók:
a tésztához:
9 tojás fehérje
1 ek cukoressimo - itt beszerezhető
25 dkg darált dió
1 tk őrölt kávé
a krémhez:
9 tojás sárgája
1 ek cukoressimo - itt beszerezhető
1 ek méz
1/2 kk  bourbon vanilia - itt beszerezhető
1,5 dl főzött kávé (hidegen)
2 tk kókuszliszt - itt beszerezhető
15 dkg kókuszolaj - itt beszerezhető
Elkészítése:
A tojások fehérjét a cukorral kemény habbá verem, hozzákeverem a diót és sütőpapírral bélelt gáztepsiben 200 fokon megsütöm.
A tojások sárgáját kikeverem a cukorral, a mézzel, a kávéval, vaniliával és a liszttel. Gőz fölött, folytonosan keverve sűrűre főzöm. Miután kihűlt kikeverem a kókuszolajjal.
A tésztát 3 fele vágom, laponként megkenem a krémmel. A tetejére és az oldalára is ez a krém kerül. Díszítem és fogyasztásig a hűtőbe teszem.

...és az ecetes torma, ahogy a nagyanyám is csinálta


Hozzávalók:
torma, só, fehérbor ecet, méz
Mennyiségeket nem írok, mert minden a torma mennyiségétől és ízléstől függ.
Elkészítése:
A tormát lereszelem és egy hőálló tálban a sütőben enyhén megpirítom. Felöntöm vízzel (vagy sonkalével, vagy húslevessel), és hozzákeverem a sót, az ecetet és a mézet. A nagyanyám cukorral és szintetikus ecettel készítette, ezen változtattam.
Az idén a tormareszelés kínját levették a vállamról. Zentáról, üvegben érkezett a tormám, kérésemre csak vízzel leöntve. Innét is hálás köszönet érte!



Nincsenek megjegyzések: